3.1 Verkeersveiligheid
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Het verminderen van verkeersslachtoffers door mee te doen aan de provinciale campagne ‘Brabant gaat voor nul verkeersdoden’.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Verkeersveilig inrichten van infrastructuur (Duurzaam Veilig). Zo hebben we onder andere de Prins Hendrikstraat in Drunen afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Dit is een veilig fietspad van en naar het d’Oultremontcollege geworden. Verder zijn snelheidsremmende maatregelen getroffen op onder andere de weg Groenewoud en Kooiweg in Drunen en op de aansluiting Duinweg met de Klinkert in het buitengebied. Bij diverse voetgangersoversteekplaatsen zijn maatregelen genomen om weggebruikers te waarschuwen voor de oversteekplaats;
- Stimuleren verkeersveilig gedrag door verkeerseducatie aan te bieden aan kinderen, scholieren en senioren. In 2019 is de aandacht voor verkeersveiligheid op basisscholen onverminderd gebleven. Door middel van het Brabants VerkeersveiligheidsLabel (BVL) is verkeerseducatie aangeboden op scholen. Het BVL omvat een pakket aan maatregelen. Denk hierbij aan verkeerslessen, verkeerseducatieprojecten, praktische verkeersproef, verkeersveilige schoolomgeving en betrokkenheid van verkeersouders. In 2019 zijn op verzoek van de basisscholen de volgende oversteekplaatsen aangepast: de oversteekplaats aan de Mari van Eschstraat in Haarsteeg en twee plaatsen in de Nieuwkuijksestraat in Nieuwkuijk;
- In 2019 hebben overleggen plaatsgevonden met belangengroeperingen zoals Veilig Verkeer Nederland, Politie, Fietsersbond en Senioren Overleg Gemeente Heusden om verkeersituaties veiliger te maken. De provincie is nogmaals gewezen op de onveilige situatie op de N267 ter hoogte van Oudheusden.
3.2 Mobiliteit
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- De uitstoot van CO2/stikstof/fijnstof die veroorzaakt wordt door mobiliteit terugdringen;
- Het aandeel duurzame brandstoffen bevorderen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In 2019 is, in samenhang met de nieuwe Omgevingswet, gestart met het actualiseren van het GVVP. Het belang van duurzame en schone mobiliteit krijgt daarin een prominente rol. Het verminderen van autoverplaatsingen, het veranderen van vervoerswijzen (fiets, openbaar vervoer) en het onderzoeken van het autoluw maken van woon- en winkelgebieden speelt hierin een rol. Ook de inzet van nieuwe of het anders gebruiken van bestaande infrastructuur kan hierin een rol betekenen als gevolg van de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL);
- Samen met de Provincie en onze buurgemeenten werken we de snelfietsroute tussen ’s-Hertogenbosch en Waalwijk verder uit. Het ontwerp van de snelfietsroute tussen Waalwijk en ’s-Hertogenbosch is onderdeel van de GOL. Daarnaast hebben we subsidie ontvangen voor het stimuleren van het gebruik van de fiets;
- Samen met de Provincie en de vervoersmaatschappij optrekken om er voor te zorgen dat de kwaliteit van het openbaar vervoer wordt geborgd. In 2019 is naast handhaving van de bestaande buslijnen, de dienstverlening van de buurtbus uitgebreid waardoor onder andere Oudheusden en Heusden ontsloten zijn. Daarnaast zijn er in 2019 verschillende OV-Opstapdagen georganiseerd om senioren te stimuleren om te reizen met het openbaar vervoer;
- In 2019 hebben we op verzoek van burgers medewerking verleend aan het laten plaatsen van 3 nieuwe laadpalen in de openbare ruimte.
3.3 Duurzaam energieverbruik
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- In regionaal verband realiseren van integrale verbetering van hoogwaterbescherming, verkeer, landschap en ecologie, landbouw en recreatie en het generieke thema wonen, werken en recreëren tussen Den Bosch-west en Waalwijk;
- Verbeteren van de leefbaarheid in de kernen Vlijmen, Nieuwkuijk en Drunen door realisatie van goede aansluitingen op de A59 in combinatie met o.a. de realisering van ecologische verbindingszones, een goede parallelwegenstructuur en een waterbergingsgebied.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Slim verlichten: alleen licht waar, wanneer en zoveel als nodig is. Zo is het huidige beleid van het toepassen van uitsluitend LED armaturen doorgezet zodat we onze CO2 uitstoot (energiebesparing) zoveel mogelijk beperken en we de landelijke energiedoelstellingen volgen. Daarnaast zijn milieuonvriendelijke lampen vervangen, zoals in het centrum in Vlijmen;
- Bij nieuwe verlichting is ook in 2019 voor materiaal en verlichting de meest functionele, maar ook duurzame en energiezuinige toepassing gekozen. Nu zijn dit nog aluminium masten met dimbare Led-verlichting. In de (nabije) toekomst kan dit een ander materiaal of andere verlichtingstechniek zijn.
3.4 Leefomgeving
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Verbetering van de leefomgeving om vestigingsklimaat te ontwikkelen en hiermee een bijdrage te kunnen leveren aan werkgelegenheid en binding van (nieuwe) werknemers uit de regio;
- Verbetering van de leefomgeving voor inwoners;
- Verbetering van luchtkwaliteit en verminderen van geluidshinder;
- Een beheerstrategie die beter aansluit op het gedachtegoed van Dromen.Doen.Heusden en die past binnen de visie van de omgevingswet.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In 2019 is een start gemaakt met een beheerstrategie waarbij gezocht wordt naar mogelijkheden om het principe “heel en veilig” voor het beheer van de openbare ruimte minder strak in te vullen. Denk hierbij niet alleen aan groen en verharding maar ook bijvoorbeeld aan bestrijding van onkruid en gladheid;
- In 2019 is de herinrichting van het Van Greunsvenpark in Vlijmen afgerond.
3.5 Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL)
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Verbeteren van de leefbaarheid in de kernen Vlijmen, Nieuwkuijk en Drunen door het realiseren van goede aansluitingen op de A59 in combinatie met o.a. de realisering van ecologische verbindingszones, een goede parallelwegenstructuur en een waterbergingsgebied (project: Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat).
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- 19 februari 2019 is de Uitvoeringsovereenkomst (UOV) door de GOL-partijen ondertekend;
- 15 april 2019 is de procedure om tot een aanbesteding te komen begonnen met publicatie van de opdracht op Tenderned. Hier zijn drie inschrijvingen op gekomen. Op 4 februari 2020 heeft de voorlopige gunning voor de uitvoeringsfase van de GOL plaatsgevonden aan de combinatie Mourik/Besix. De daadwerkelijke uitvoering zal pas na het onherroepelijk worden van de inpassingsplannen starten. Vooruitlopend daarop worden al wel voorbereidingen getroffen om na de uitspraak direct tot realisatie over te kunnen gaan;
- In 2019 zijn gesprekken gevoerd met de eigenaren van gronden die voor de aanleg van de GOL-maatregelen verworven moeten worden. Hiervan is een groot aantal gronden verworven. Verder ligt het ontwerp Koninklijk Besluit (KB) onteigeningsplan GOL van 23 januari tot en met 4 maart 2020 ter inzage voor zienswijzen. Op 19 maart 2020 vindt hierover een hoorzitting plaats;
- Door de uitspraak van de Raad van State (RvS) over de PAS (Programmatische Aanpak Stikstof) is er gewerkt aan een ADC-toets om te kijken of compensatie mogelijk is en naar in- en extern salderen. Hier zijn maatregelen voor getroffen en er zal februari 2020 een gewijzigde Natuurbeschermingsvergunning aangevraagd worden;
- Voor het GVVP is in 2019 opdracht gegeven. Hierin krijgen ook de mitigerende maatregelen een plaats. Enkele daarvan worden vooruitlopend op het uitvoeringsplan GVVP voorjaar 2020 al opgepakt, waaronder het verkeerscirculatieplan centrum Vlijmen, de John F. Kennedybrug en de Vijfhoevenlaan.
De zitting bij de Raad van State (RvS) laat nog steeds op zich wachten. Er is bij de RvS aangedrongen op een spoedige zittingsdatum, maar deze laat zich niet sturen. Naar verwachting zal de zitting in maart 2020 plaats hebben.