1.1 Dromen.Doen.Heusden
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Inwoners en bedrijven faciliteren bij het realiseren van hun ambities, als zij bereid zijn daarvoor zelf ook de handen uit de mouwen te steken.
- De gemeente Heusden op de kaart zetten als aantrekkelijke plaats om te wonen, werken en recreëren.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Versterken van Dromen.Doen.Heusden. door regelmatig goede voorbeelden hiervan te communiceren en verder bijzonder vervolg te geven aan Dromen.Doen.Heusden. Denk hierbij aan de Doeners van de Maand en jaarlijkse verkiezing van de Droom, de Doeners en de Heusdenaar van het jaar. Goede voorbeelden én leermomenten van Dromen. Doen. Heusden. zijn ook regelmatig gedeeld via social media als LinkedIn.
- Doorontwikkeling van Dromen.Doen.Heusden. om zo de merkgedachte van de gemeente Heusden onder de aandacht van doelgroepen te houden waarbij we de opgedane ervaringen bij de inwoners hebben opgehaald.
- Dromen. Doen. Heusden. en ons concept van MogelijkMaken zijn nog prominenter verwoord bij interne en externe werving van vacatures.
1.2 Schaalverdieping
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Benutten van de kracht en energie in de samenleving (zoals Buurt Bestuurt) en het verkleinen van de afstand tussen de inwoner en de overheid.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Wijken met Buurt Bestuurt hebben we daarin ondersteund. We hebben momenteel 10 Buurt Bestuurt comités in onze gemeente. Overige wijken zijn gestimuleerd tot invoering van Buurt Bestuurt. Vanaf 2019 hebben we de kleinschalige reguliere wijkbudgetten verdubbeld. Hierdoor is meer armslag ontstaan en kunnen de Buurt Bestuurten meer en beter tegemoet komen aan de wensen van inwoners in de wijk. Bijvoorbeeld door de realisatie en ondersteuning van speelvoorzieningen en het organiseren en faciliteren van buurtontbijten voor nieuwe bewoners. Op deze wijze wordt hun eigen woon- en leefomgeving beter, mooier en leefbaarder.
- Naast doorgaan met het faciliteren van initiatieven uit de samenleving en het benutten van kennis uit de samenleving en digitale mogelijkheden, hebben we samen met inwoners, ondernemers en organisaties aan de hand van inwonersparticipatie onder meer invulling gegeven aan de visie zonne-energie. Verder is op initiatief en vanuit de samenleving het Klimaatplein opgericht. We omarmen het initiatief van Klimaatplein Heusden om samen met de gemeente de omgevingsvisie voor Het Land van ‘t Oude Maasje te maken. Initiatieven zoals de coöperatie Hedikhuizen Duurzaam en Energiek Heusden zijn actief ondersteund.
1.3 Regionale en internationale samenwerking
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Omdat de grote maatschappelijke opgaven zich niet tot onze gemeentegrenzen beperken en de concurrentie minder tussen individuele gemeenten plaatsvindt, maar juist steeds meer tussen sterk presterende en geprofileerde regio’s, bundelen we onze krachten in diverse samenwerkingsverbanden (dansen op schalen) waardoor we een grotere rol van betekenis kunnen spelen en in staat zijn om publieke partijen gerichter te beïnvloeden en onderlinge afstemming te verwezenlijken.
- Lokale en subregionale opgaven nadrukkelijker op de Europese, nationale en regionale agenda’s krijgen en zodoende de realisatiekansen te vergroten.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
‘Dansen op schalen’: afhankelijk van de opgave werken we samen met verschillende regio’s, zoals Hart van Brabant, Noordoost Brabant en De Langstraat, maar ook met andere samenwerkingsverbanden (zoals GGD, GOL, Meierij, Maasgemeenten, Vestingsteden), bedrijven en kennisinstellingen. De inhoudelijke doelen (en realisatie) van deze samenwerkingen zijn steeds opgenomen in het betreffende programma.
De speerpunten voor de samenwerking binnen Hart van Brabant / Midpoint waren:
- Het verbeteren en op elkaar afstemmen van de werkgeversdienstverlening in de arbeidsmarktregio Midden-Brabant. Via het WerkgeversServicepunt Werkhart zijn daartoe lokale en subregionale (Baanbrekers) middelen gebundeld;
- In regionaal verband is besloten het project jeugdwerkloosheidsvrije regio in 2020 te continueren en hiervoor per gemeente lokale middelen vrij te maken. Besluitvorming over een reguliere inbedding vanaf 2021 is voorzien in het eerste kwartaal van 2020;
- We hebben gewerkt aan verschillende geïntegreerde projecten in het sociaal domein die de portefeuilles Maatschappelijke Ondersteuning, Jeugd en Participatie met elkaar verbinden;
- Uitvoering van de Regionale Koers Jeugd(hulp) ‘Samen met de Jeugd’;
- Een aantal gemeenten, waaronder Heusden, heeft WMO-begeleiding en Hulp bij Huishouden gezamenlijk ingekocht;
- In de regio Hart van Brabant is gewerkt aan de Regionale energie en klimaatstrategie (REKS). De inbreng van Heusden is in belangrijke mate gebaseerd op de input van inwoners bij de visie Zonne-energie en tijdens het traject rondom de kadernotitie Windenergie;
- Vanuit Wonen is verder gewerkt aan het huisvesten van bijzondere doelgroepen, samen met partijen die in de uitvoering een grote rol spelen, zoals woningbouwcorporaties, zorginstellingen en andere maatschappelijke organisaties;
- De Regio Hart van Brabant is in 2019 de eerste global goal-regio van Nederland geworden;
- Vanuit het project SMILE (Sociaal-Maatschappelijke Innovatie Labs Energieneutrale Woningvoorraad Midden-Brabant) is het mogelijk gemaakt om in Herpt klimaatgesprekken te voeren waarmee een aanzet is gegeven tot verduurzaming van deze kern.
Met het uitgangspunt ‘lokaal wat lokaal kan en regionaal wat regionaal moet’ willen de samenwerkende gemeenten in Noordoost Brabant een gezamenlijke bijdrage leveren aan de welvaart en het welzijn in Noordoost-Brabant. De speerpunten voor de samenwerking binnen Noordoost-Brabant/Agrifood Capital zijn gericht op:
- De transitie van de landbouw;
- Klimaat en energie;
- Voeding en gezondheid.
Deze speerpunten hebben een vrij algemeen en abstract karakter. Op deze onderdelen is het daarom niet goed mogelijk scherp aan te geven in welke mate de doelen zijn gerealiseerd.
Verder is er in 2019 gewerkt aan een gezamenlijke regionale woningmarktanalyse waarbij de thema’s sociale huursector, middeldure huursector, transformatie van leegstaand vastgoed, energietransitie, arbeidsmigratie en woonwagenbeleid nader zijn uitgediept. Bovendien is in 2019 de pilot regionale afstemming woningbouwplannen vastgesteld.
Zowel vanuit de Regio Hart van Brabant als de Regio Noordoost Brabant is gewerkt aan het Van Gogh National Park om uiteindelijk de status van nationaal park te verkrijgen. Dit heeft geresulteerd in een Masterplan en een samenwerkingsovereenkomst die in oktober 2019 is ondertekend. De netwerken rondom de Loonse en Drunense Duinen, het Groene Woud en de Oostelijke Langstraat krijgen een plekje onder deze paraplu.
De huidige samenwerking op het gebied van Wonen, Economie & Leisure en Transities in Langstraatverband is gecontinueerd en uitgebreid met arbeidsmigranten (onder andere huisvesting). Aanvullend hebben we in De Langstraat, samen met de Universiteit van Tilburg, een Programma Ondermijning voorbereid. Ten aanzien van duurzaamheid heeft de focus met name op initiatieven binnen de gemeentegrenzen gelegen.
Binnen de Veiligheidsregio Brabant-Noord hebben we in 2019 opnieuw een grote bijdrage geleverd door medewerkers beschikbaar te stellen voor piketdienst, door deelname aan diverse expertteams en via onze burgemeester als lid van het dagelijks bestuur en de gemeentesecretaris als coördinerend secretaris voor bevolkingszorg.
1.4 Digitaliseren overheid
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- In toenemende mate diensten via internet aan de inwoners en bedrijven van gemeente Heusden aanbieden. Daarnaast houden we de traditionele kanalen open.
- De informatiebehoefte van inwoners en ondernemers is leidend bij het aanbieden van online informatie via digitale media van de gemeente. Deze media helpen inwoners en ondernemers zo goed mogelijk om de belangrijkste taken waarvoor zij de gemeente nodig hebben, online te regelen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In 2019 zijn er onder andere formulieren ontwikkeld voor het aanvragen van subsidie isolatie particuliere woningen, van subsidie verduurzamen accommodaties sport en maatschappelijke organisaties, van adresonderzoek en voor het inschrijven voor pachtgronden 2020-2023. Verder is het sinds 2019 mogelijk om via de website door te geven om facturen van de gemeente Heusden digitaal te ontvangen. In 2019 is bij Burgerzaken een nieuwe applicatie live gegaan, waardoor de doorlooptijden aan de balie aanzienlijk zijn verkort: een bezoek van inwoners aan het gemeentehuis is hiervoor minder vaak nodig en zij kunnen voor het aanvragen van een paspoort of rijbewijs thuis al veel voorwerk doen.
- Het doorgeven van verhuizingen kon voor 2019 al vanuit huis, het aanvragen van reisdocumenten is in 2019 mogelijk gemaakt (de afwikkeling moet nog wel aan de balie gebeuren). Momenteel is het al mogelijk voor de begrafenisondernemers digitaal aangifte te doen van overlijden. Ook het hele proces rondom een huwelijk kan vanuit huis geregeld worden. In 2020 wordt het mogelijk om van huis uit de geboorteaangifte te regelen en handtekening van de inwoner is daarvoor dan niet meer nodig.
- Communicatie met inwoners via MijnOverheid is op dit moment beperkt tot WOZ/OZB. Er is in 2019 gewerkt aan een uitbreiding hiervan, naar verwachting kan dit in het najaar van 2020 gerealiseerd worden.
- De openingstijden van het gemeentehuis zijn definitief verruimd. De avondopenstelling is structureel met een half uur verlengd waardoor de inwoners 2 x per week tot 20.00 uur terecht kunnen bij de gemeente. Jaarlijks wordt gekeken of er in piekperioden (in het algemeen voor de zomer) de openingstijden tijdelijk verruimd kunnen worden. Uitbreiding van de mogelijkheid tot het uitreiken van reisdocumenten in het gemeentekantoor in Drunen is een succes geweest en wordt daarom voortgezet.
1.5 Informatiebeveiliging
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Zorgvuldig en betrouwbaar omgaan met de gegevens van onze inwoners en bedrijven met inachtneming van de Baseline Informatieveiligheid Gemeenten (BIG) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Het Informatiebeveiligingsbeleid is vastgesteld voor 2019-2021. Op basis van het daaruit voortgekomen plan zijn risicoanalyses uitgevoerd.
- De jaarlijks verplichte audit 2019 (ENSIA) is uitgevoerd en wordt in 2020 afgerond. ENSIA is de zelfevaluatie voor de Basis Registratie Personen (BRP) & reisdocumenten, Suwinet, DigiD en de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) en Basisregistratie Ondergrond (BRO).
- We hebben verwerkersovereenkomsten afgesloten en het register van de verwerkingsactiviteiten aangepast. Er zijn Data Protection Impact Assessements (DPIA’s, een instrument om vooraf de privacyrisico’s van een gegevensverwerking in kaart te brengen) uitgevoerd; in 2020 gaan deze structureel in (nieuwe) processen toegepast worden.
- Datalekken zijn in overeenstemming met de AVG behandeld en waar nodig gemeld (in totaal 5 maal) bij de nationaal toezichthouder voor de bescherming van persoonsgegevens, de Autoriteit Persoonsgegevens.
1.6 Verkoop gemeentelijke panden en gronden
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
We willen bijdragen aan een gezonde financiële positie door gemeentelijke eigendommen (panden en cultuurgronden) te verkopen die niet meer nodig zijn voor de uitvoering van beleid.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Er is een nieuw intern beheersysteem geïmplementeerd voor de administratie en registratie van gemeentelijke gronden en panden en de daarop van toepassing zijnde overeenkomsten .
- Verkoop en levering Julianastraat 10 en Nassau Dwarsstraat 1a in Vlijmen;
- Het starten van verkooptrajecten van gemeentelijke eigendommen die niet nodig zijn voor de uitvoering van het beleid;
- Groen- en reststroken die niet nodig zijn, kunnen in aanmerking voor verkoop of verhuur. Op verzoek is 1383 m2 verkocht en voor 971 m2 een huurovereenkomst overeengekomen. De achterstanden uit het verleden zijn inmiddels ingelopen, waardoor er nog maar 5 lopende dossiers zijn;
- In 2019 is de uitvoeringsregeling voor de geliberaliseerde pacht vastgesteld door het college. Deze is per 1 januari 2020 in werking getreden. In november 2019 konden de pachters inschrijven op geliberaliseerde (korte) pachtgronden.