5.1 Integraal huisvestingsplan Onderwijs
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Het zorgen voor kwalitatief goede en gezonde onderwijshuisvesting voor de kinderen in Heusden, op basis van de met de schoolbesturen overeengekomen ambities. De gemeente heeft de wettelijke zorgplicht voor onderwijshuisvesting. De maatregelen en ambities zijn opgenomen in het Integraal huisvestingsplan onderwijs 2017 -2026.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Het IHP dient elke twee jaar te worden geactualiseerd. Na twee jaar blikken we terug wat er is gebeurd en kijken we naar nieuwe trends en ontwikkelingen die consequenties kunnen hebben voor de onderwijshuisvesting. De uitgangspunten blijven het zelfde. In 2019 zijn we gestart met deze actualisatie. In 2019 is er een strategisch kader opgesteld, die als basis kan dienen voor alle toekomstige projecten als nieuwbouw, renovatie en upgrade. De afspraken uit dit strategisch kader hebben ertoe geleid dat er voor de nieuwbouw van twee basisscholen in Oudheusden een samenwerkingsovereenkomst is gesloten met betrokken schoolbesturen en tegelijkertijd een intentieovereenkomst met een kinderopvangorganisatie en diezelfde schoolbesturen. Ook deze documenten kunnen als basis voor toekomstige projecten worden gebruikt;
- Er zijn maatregelen genomen voor vraagstukken op het gebied van groeiende leerlingaantallen, waarbij in Drunen in samenwerking met het schoolbestuur een ruimte aan een basisschool is toegevoegd, door onderlinge samenwerking. In Vlijmen is inpandig een oplossing bedacht om hetzelfde vraagstuk aan te pakken;
- Er heeft een onderzoek plaatsgevonden naar de mogelijkheden van Athena onderwijs om in te huizen in het d’Oultremontcollege, echter hebben de daartoe gevoerde gesprekken niet geleid tot het voorgestelde resultaat.
5.2 Onderwijsachterstanden
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Het bestrijden van onderwijsachterstanden door kinderen een zo’n goed mogelijke schoolloopbaan te geven.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- De afspraken met de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) en O3 zijn geactualiseerd zodat peuters die niet naar een voorschoolse voorziening gaan beter in beeld komen. Met de ouders is in gesprek gegaan om hen te ondersteunen in de toeleiding naar voorschoolse voorzieningen, bijvoorbeeld door duidelijkheid te scheppen over de kosten en de regelingen die er zijn;
- Peuters met een achterstand of risico op een achterstand worden door de Jeugdgezondheidszorg geïndiceerd en toegeleid naar de voorschoolse voorzieningen. Deze zogenaamde doelgroeppeuters krijgen een extra aanbod (meer uren of dagdelen) voorschoolse educatie. De Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) heeft alle voorschoolse organisaties geïnspecteerd zodat ze voldoen aan de kwaliteitseisen die wettelijk gesteld zijn om dit aanbod uit te voeren;
- Volgens de gemaakte afspraken zijn de resultaten van de voor- en vroegschoolse educatie gemeten en is daarbij gekeken naar de ontwikkelingsgroei van kinderen en de kwaliteit van het aanbod;
- Volwasseneneducatie: Bewustwording vergroot bij zoveel mogelijk organisaties en professionals die met laaggeletterden te maken hebben. Spreekuren van de taalgids uitgebreid bij bibliotheek en wijkwinkel. In september hebben diverse activiteiten in het kader van de maand van de alfabetisering plaatsgevonden. Het informele taalaanbod is uitgebreid door het praathuis in de bibliotheken en de taalmaatjes van Zorgsaam.
5.3 Leerlingenvervoer
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Stimuleren dat kinderen zoveel mogelijk zelfstandig reizen. Voor de kinderen die aangewezen zijn op aangepast vervoer zorgen dat dit veilig en verantwoord wordt uitgevoerd
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Stimuleren van zelfstandig reizen als dat mogelijk is door een gesprek met Bijeen en het aanbod om samen een vervoersplan te maken. Meer aandacht voor het monitoren van de veiligheid en kwaliteit van de vervoerder.
5.4 Bestrijden schoolverzuim en aanpak vroegtijdige schooluitval
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Minimaliseren van schooluitval en vroegtijdig schoolverlaten.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Registreren van alle verzuimmeldingen en indien nodig interventie door de leerplichtconsulent;
- Vroegtijdige schoolverlaters in beeld brengen en terug begeleiden naar een opleiding of een leerwerkplek om alsnog een startkwalificatie te behalen;
- Preventieve verzuimspreekuren op scholen voor voortgezet onderwijs en middelbaar beroeps onderwijs;
- Actief benaderen van jongeren die het onderwijs hebben verlaten zonder startkwalificatie en hen terug te geleiden richting onderwijs of arbeid of een combinatie hiervan;
- Intensieve samenwerking met scholen en onderwijsinstellingen om te komen tot vroeg signalering van jongeren die dreigen uit te vallen;
- Intensieve samenwerking met GGD schoolarts, scholen en onderwijsinstellingen om de verschuiving van schoolverzuim naar “ziekteverzuim” te ondervangen;
- Afstemming met Samenwerkingsverbanden onderwijs om het aantal vrijstellingen terug te dringen met een passend onderwijs aanbod.
5.5 Brede samenwerking onderwijs
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Intensivering van de relatie tussen de gemeente en de lokale onderwijsinstellingen, de kinderopvangorganisaties, Baanbrekers en het bedrijfsleven.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2019 is gestart met het opstellen van een agenda waarin we met de onderwijsinstellingen afspraken maken over onderwerpen met een gezamenlijk belang, zoals techniekonderwijs, verkeersveiligheid, gebiedsontwikkeling, sociaal-maatschappelijke vraagstukken, kunst, cultuur, sport en duurzaamheid. Er zijn gesprekken gevoerd met enkele stakeholders.