Programma Verkeer en vervoer
Financiën (* 1.000) | Jaarrekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2019 na wijziging | Jaarrekening 2019 |
---|---|---|---|---|
Lasten | 3.922 | 4.581 | 4.770 | 3.694 |
Baten | 443 | 292 | 349 | 439 |
Saldo | -3.479 | -4.290 | -4.421 | -3.255 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 145 | 178 | 178 | 971 |
Onttrekkingen uit reserves | 409 | 0 | 0 | 0 |
Per saldo mutaties reserves | -36 | -178 | -178 | -971 |
Saldo inclusief mutaties reserves | -3.515 | -4.468 | -4.599 | -4.226 |
Toelichting begroot na wijziging versus realisatie 2019
Specificatie verschil (x € 1.000):
Verkeer en vervoer | 1.171 |
---|---|
Parkeren | -4 |
Parkeerbelasting | -1 |
Voordelig verschil | 1.166 |
Voornaamste verschillen:
bedrag | ||
Aan dit programma zijn per saldo minder uren toegerekend. Dit heeft te maken met een verschuiving van de ureninzet naar andere taakvelden/programma’s. | 13.000 | |
De inkomsten uit leges voor kabels en leidingen zijn beduidend hoger dan begroot. Grote stukken van gemeente Heusden zijn en worden gereedgemaakt om over te gaan tot aansluiting op glasvezel. Hiervoor zijn en worden vergunningen verstrekt, waardoor er sprake is van extra legesopbrengsten met, in een aantal gevallen, daaraan gekoppeld verschuldigde straatwerkvergoedingen. | 89.000 | |
De kosten van onkruidbestrijding op verharding zijn lager dan begroot. | 22.000 | |
Voor het stimuleren van andere vervoermiddelen dan de auto in het woon-werkverkeer is een subsidiebeschikking ontvangen van de Provincie Noord-Brabant. De uitvoeringsperiode van de stimuleringsactiviteiten loopt tot en met juni 2020. | 30.000 | |
De voorbereidingen om te komen tot een nieuw gemeentelijk verkeer en vervoerplan (GVVP) zijn in 2019 opgestart. De voor 2019 beschikbare middelen voor het opstellen en de uitvoering van de in het GVVP op te nemen maatregelen/investeringen zijn in 2019 niet geheel nodig geweest. | 83.000 | |
Het beschikbare budget voor onderzoek maatregelen fietsveiligheid Tuinbouwweg is in 2019 niet geheel besteed. In relatie tot een nieuw GVVP en de GOL-maatregelen moet onderzocht worden of en zo ja, welke fietsvoorzieningen op de Tuinbouwweg wenselijk zijn. In het coalitie programma 2018-2022 staat het voornemen opgenomen om de Tuinbouwweg te voorzien van een veilige fietsverbinding met vrij liggende fietspaden tussen Elshout en Haarsteeg. | 36.000 | |
De kosten voor verkeersmaatregelen in het kader van duurzaam veilig zijn in 2019 lager uitgevallen dan verwacht maar nog niet geheel afgerond. Om budget beschikbaar te hebben voor de verdere afwikkeling wordt een budgetoverheveling voorgesteld. | 41.000 | |
De kosten voor bermen onderhoud zijn in 2019 lager uitgevallen. Voor het afroven van de bermen en het afvoeren van de grond is in 2019 niet het gehele budget ingezet. Met een deel van het budget zou een pilot met terrastap half verharding gedaan worden op een bepaalde weg. Dit is bij een verdere uitwerking vanwege de kosten niet meer gerealiseerd in 2019. | 31.000 | |
In 2019 is het budget voor extra maatregelen aanpak zwerfafval niet geheel benut. Voor de afronding van de extra maatregelen wordt een budgetoverheveling voorgesteld. | 41.500 | |
De energiekosten voor de openbare verlichting zijn hoger dan verwacht. Dit is het gevolg van een hogere prijs en een stijging van de energiebelasting. | -23.000 | |
Voor het in stand houden en onderhoud van civiele kunstwerken is een subsidie van het Rijk ontvangen, die niet begroot was. Het betreffen oa. bruggen over de Overstortweg, Venkantbrug, Bromsluis, en de Langstraatbrug. | 21.000 | |
Er zijn minder kosten gemaakt voor onderhoud en voor vervanging van lichtmasten. Per saldo is dit een voordeel dat gestort is in de reserve vervanging lichtmasten. | 77.500 | |
De onderhoudskosten voor wegen waren rekening houdend met de extra beschikbare middelen lager dan geraamd. Per saldo is er een voordeel dat toegevoegd is aan de reserve onderhoud wegen. Per 31 december 2019 zal de reserve onderhoud wegen worden omgezet in een voorziening onderhoud wegen. | 715.000 | |
Overige verschillen | -11.000 | |
Saldo verschil | 1.166.000 |
Toelichting op hoofdlijnen realisatie 2019 versus realisatie 2018
Specificatie verschil (x € 1.000):
Saldo jaarrekening 2019 | -3.255 |
---|---|
Saldo jaarrekening 2018 | -3.479 |
Voordelig verschil | 224 |
Voornaamste verschillen:
In 2019 zijn meer uren toegerekend aan dit programma dan in 2018. Dit heeft met name betrekking op taakveld verkeer en vervoer en nutsvoorzieningen. Dit is met name het gevolg van extra beschikbare capaciteit. | -66.000 | |
---|---|---|
Hogere lasten met betrekking tot parkeren. Dit is het gevolg van de bijdrage in de kosten voor de aanleg van de parkeervoorziening bij het van Grunsvenpark. | -115.000 | |
In 2019 zijn de kosten voor onderhoud wegen en lichtmasten lager dan in 2018. De werkelijke onderhoudslasten variëren per jaar en kunnen beïnvloed worden door onvoorziene omstandigheden (onveilige situaties). De verwachting was dat in 2019 naast het reguliere onderhoud een aantal integrale projecten al in uitvoering zou komen maar dat wordt 2020. Minderkosten worden verrekend met de reserve onderhoud wegen respectievelijk de reserve openbare verlichting. | 532.000 | |
De energiekosten voor openbare verlichting zijn in 2019 hoger dan in 2018 als gevolg van stijgende prijzen en hogere energiebelasting. | -59.000 | |
De inkomsten uit degeneratievergoedingen en instemmingsbesluiten zijn in 2019 hoger. | 62.000 | |
In 2019 zij de kosten voor aanpak zwerfafval hoger geweest dan in 2018. | -81.000 | |
In 2019 zijn kosten gemaakt voor het nieuwe GVVP, hiervoor is vanaf 2019 geld beschikbaar gesteld. | -17.000 | |
Overige verschillen | -32.000 | |
Saldo verschil | 224.000 |