Programma Sociaal domein
Financiën (* 1.000) | Jaarrekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2019 na wijziging | Jaarrekening 2019 |
---|---|---|---|---|
Lasten | 38.929 | 38.606 | 41.983 | 40.321 |
Baten | 9.928 | 9.531 | 9.138 | 9.130 |
Saldo | -29.000 | -29.075 | -32.845 | -31.191 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 2.589 | 0 | 0 | 1.010 |
Onttrekkingen uit reserves | 1.954 | 0 | 2.921 | 2.605 |
Per saldo mutaties reserves | -635 | 0 | 2.921 | 1.595 |
Saldo inclusief mutaties reserves | -29.635 | -29.075 | -29.924 | -29.596 |
Toelichting begroot na wijziging versus realisatie 2019
Specificatie verschil (x € 1.000):
Samenkracht en burgerparticipatie | 1.045 |
---|---|
Participatie (incl. schuldhulpverlening) | 549 |
WMO - Jeugd | 59 |
Volksgezondheid | 1 |
Voordelig verschil | 1.654 |
Voornaamste verschillen:
Algemeen | ||
---|---|---|
Over diverse taakvelden binnen dit programma zijn minder uren gerealiseerd dan begroot was. Dit leidt tot een voordeel van | 186.000 | |
Ten laste van de reserve Sociaal Domein zijn budgetten voor inhuur personeel beschikbaar gesteld die niet geheel ingezet zijn of goedkoper zijn uitgevallen. | 72.000 | |
Samenkracht en burgerparticipatie | ||
Het voordeel wordt met name veroorzaakt doordat door het bestuur van het dorpshuis Herpt nog geen overeenkomst heeft voor de aankoop van de kerk in Herpt (€ 250.000). Hiervoor wordt opnieuw een overheveling van middelen naar 2020 voorgesteld. | 250.000 | |
Binnen de huisvesting, integratie en participatie van statushouders is een voordeel van € 143.000. Dit wordt veroorzaakt door het voordeel op de rijksmiddelen die we voor de huisvesting, integratie en participatie van statushouders hebben ontvangen. Er wordt voorgesteld om dit bedrag over te hevelen naar 2020. | 143.000 | |
Participatie | ||
Op basis van de concept jaarrekening 2019 van Baanbrekers is in de jaarrekening van de gemeente een voordeel opgenomen van € 1.058.000 op de deelnemersbijdrage. Dit voordeel wordt met name veroorzaakt door een teruglopend aantal uitkeringsgerechtigden terwijl de rijksuitkering hoger is dan verwacht. Vooruitlopend op de definitieve vaststelling van de jaarrekening van Baanbrekers is het voordeel in de gemeentelijke jaarrekening meegenomen. Dit bedrag maakt onderdeel uit van de mutatie met de reserve Sociaal Domein. | 1.058.000 | |
Binnen armoedebeleid blijkt dat de uitvoering van de bijzondere bijstand heeft geleidt tot een nadeel van € 173.000. De bijzondere bijstand pakt hoger uit vanwege een (verdere) toename van de kosten voor bewind voering en kosten voor leningen en levensonderhoud gerelateerd aan statushouders. Voor de Heusdenpas zijn de kosten in 2019 € 26.000 hoger vanwege een groter aantal inwoners dat er gebruik van maakt. | -107.000 | |
Zorg | ||
De kosten voor WMO vallen in totaal nadelig uit. Dit nadeel bestaat uit voor- en nadelen op de verschillende componenten (Hulp bij Huishouden, begeleiding/dagbesteding, voorzieningen tbv mobiliteit of huisaanpassingen). | -141.000 | |
Jeugd | ||
In 2019 zijn de kosten voor de jeugdhulp flink gestegen. Ook nu is op basis van een prognose (2e herijkte regionale deelbegroting jeugd 2019 en een 3e prognose begin 2020) een voorlopig resultaat 2019 opgenomen. Naast deze prognose is de hoogte van de jeugdhulp nog getoetst aan de eigen schatting van jeugdhulpkosten. Nog niet alle gegevens zijn dus definitief. Hierdoor kan er na vaststelling van de definitieve cijfers een afwijking van de in deze jaarrekening opgenomen cijfers ontstaan, wat zichtbaar zal worden in 2020. | 303.000 | |
Er is in 2019 sprake van een toename van het persoonlijk passend pakket (maatwerk oplossingen) waardoor de kosten hoger zijn dan geraamd. Het voor het maatpact beschikbaar gestelde budget is in 2019 niet geheel benut. Om verdere uitvoering daarvan mogelijk te maken wordt een budgetoverheveling ad € 45.000 voorgesteld. | -151.000 | |
In 2019 zijn de lokaal beschikbare budgetten voor innovatie jeugd en WMO niet geheel benut waardoor een voordeel ontstaat van € 33.000. De meerkosten voor de regionale inkoop WMO bedragen in 2019 eveneens € 33.000. | 0 | |
Volksgezondheid | ||
De in de 2e bestuursrapportage beschikbaar gestelde middelen voor inzet op ambulantisering van de zorg zijn in 2019 niet ingezet. Dit betreft een structureel budget zodoende wordt geen budgetoverheveling voorgesteld. | 31.000 | |
Overige verschillen | 9.000 | |
Saldo verschil | 1.654.000 |
Toelichting op hoofdlijnen realisatie 2019 versus realisatie 2018
Specificatie verschil (x € 1.000):
Saldo jaarrekening 2019 | -31.191 |
---|---|
Saldo jaarrekening 2018 | -29.000 |
Nadelig verschil | -2.191 |
Voornaamste verschillen:
In 2019 zijn er meer uren doorbelast dan in 2018. | -191.000 | |
---|---|---|
De kosten voor uitvoering van het armoede beleid zijn gestegen. Dit is met name bijzondere bijstand en het gebruik van de Heusdenpas. | -138.000 | |
Middelen voor participatie worden via de integratie uitkering verkregen, deze middelen storten we 1 op 1 door naar Baanbrekers. In 2019 was dit bedrag € 400.000 lager dan in 2018. Op de totale begroting is dit echter neutraal omdat we ook van het rijk minder middelen hebben ontvangen dan in 2018. Dat valt echter onder het programma Algemene dekkingsmiddelen. | 400.000 | |
De bijdrage aan Baanbrekers voor het jaar 2019 is € 269.000 hoger dan de bijdrage voor het jaar 2018. Daarnaast is in 2018 een bedrag van ongeveer € 50.000 terug ontvangen van Baanbrekers als afrekening van de bijdrage over het jaar 2017. | -325.000 | |
Op de woningaanpassingen, vervoers- en rolstoelvoorzieningen is in 2019 meer uitgegeven dan in 2018. Dit wordt met name veroorzaakt doordat er in 2019 meer dure voorzieningen waren dan in 2018. | -265.000 | |
In 2019 zijn de inkomsten uit eigen bijdrage fors verminderd. | -278.000 | |
De kosten voor Hulp bij huishouden zijn in 2019 fors gestegen t.o.v. 2018. | -744.000 | |
Bij de kosten voor WMO begeleiding zien we ook een stijging van de kosten in 2019 t.o.v. 2018. | -177.000 | |
De kosten voor jeugdhulp zijn ten opzichte van 2018 toegenomen. Er zitten hierin een aantal effecten. De stijging van het aantal jeugdigen en het aantal voorzieningen per jeugdige zijn een belangrijke oorzaak van de stijging. Daarnaast zijn de kosten van het persoonlijk passend pakket ook toegenomen. | -197.000 | |
De bijdrage aan de GGD is in 2019 gestegen door indexering en uitbreiding van taken (o.a. Rijksvaccinatieprogramma en Wijk-GGD’er) . | -230.000 | |
Overige verschillen | -46.000 | |
Saldo verschil | - 2.191.000 |